حبسیه سرایی در شعر معاصر با تکیه برشاملو،اخوان ثالث وگرمارودی

پایان نامه
چکیده

آثار شاعران به عنوان آیینه ی تمام نمایی ای است که بازتابی از اوضاع واندیشه وافکار جامعه ی عصر شاعر به مخاطبین عرضه می کند.حبسیه یا «زندان نامه »، یکی ازآن اشکال و فروعات ادب غنایی است که شاعر گرفتاردر زندان به سرایش اشعاری با مضامین ؛یاس،ناامیدی،غم واندوه؛رنج ومصیبت ، شکایت از روزگار وتقدیر نا سازگار،فریاد از ظلم بیدادگر...می پردازد. وظیفه ی این رساله ،بررسی تعدد شاعران حبسیه سرا در عهد معاصر و مضامین بکار رفته در اشعار برخی از آنان است که به کمک روش تحقیق؛تحلیلی توصیفی به.یافته هایی رسیده است این یافته ها نشان می دهد مهدی اخوان ثالث واحمد شاملو که به عنوان دو شاعر برجسته که نقش بسزایی درتثبیت جریان شعر نیمایی وابداع سبکی خاص وتاثیرگذار بر شاعران بعد از خود بوده اند ، متاثر از جریان کودتای 28 مرداد 1332 وشکست دولت مصدق وحزب توده وسرکوب شاعران وآزادیخواهان وتسلط سکوت مرگبار وخفقان آوری بر جامعه ی ایران رهسپار سیاه چاله ها و همچنین علی گرمارودی به عنوان شاعر آیینی سرا به علت حمایت از حضرت امام خمینی در جریان شکل گیری انقلاب روانه ی زندان شده اند. بررسی مضامین حبسیه عمومی واختصاصی در اشعار شاعران نامبرده و بررسی انواع ادبی وفروعات آن ،انقلاب مشروطیت و حوادث بعد از آن بر شاعران و،زندان های معروف و ابزار وآلات شکنجه زندانیان از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی، اوزان وقوالب شعری حبسیه ودلایل استفاده از آن اوزان، جریان های ادبی معاصر،زندگی ادبی –سیاسی واجتماعی؛ شاملو ،اخوان ثالث وگرمارودی،معرفی و بررسی برخی از آثار آنان، قوالب و اوزان کاربردی در حبسیات هر کدام از شاعران فوق و همچنین علل سرایش حبسیه توسط دیگر حبسیه سرایان معاصر همراه با برخی از نمونه های حبسیات آنان و مضامین تخصصی کاربردی در اشعار شاعران فوق و...مورد این پژوهش واقع شده است. کلید واژه ها: حبسیه،شاملو،اخوان ثالث و گرمارودی

منابع مشابه

سمبولیسم در شعر معاصر با تکیه بر شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج

موضوع این پژوهش، بررسی سمبولیسم و نمادگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج است. پژوهندگان در آغاز، نماد و نمادگرایی و انواع آن را تعریف کرده و تفاوت نماد و استعاره را بیان نموده سپس ریشه نمادهای شعر معاصر در ادبیات باستانی ایران را کاویده است آنگاه با بررسی شعر شاعران یاد شده به فهرست‌ کردن نمادها و سمبول‌های شعر این شاعران پرداخته، آن‌ها را گردآوری، دسته‌بندی، نقد و تحلیل کرده­اند. زبان...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...

متن کامل

تصویرسازی با عناصر طبیعت در شعر ایلام با تکیه بر شعر ده شاعر معاصر ایلامی

از دیرباز انسان با طبیعت و جلوه‌های متنوع آن در ارتباط بوده و مظاهر و زیبایی‌های طبیعت بر اندیشه‌ی آدمی تأثیر گذاشته و به ویژه در آثار ادبی و هنری، نمود چشمگیری یافته است. در ادبیات استان ایلام، ارتباط شاعران ایلامی با طبیعت و عناصر خیال انگیز آن به گونه‌ای است که نمی‌توان شعرآنان را جدای از طبیعت دانست؛ چرا که شاعران ایلامی در دامان طبیعت سبز ایلام با گل‌ها‌ی رنگارنگ و کوه‌های سر به فلک کشیده‌...

متن کامل

خیزش استعاره در شعر آیینی معاصر سیستان با تکیه بر آثار شاعران معاصر

شعر آیینی، بخش گسترده‌ای از شعر پارسی را تشکیل می‌دهد گرچه توجه به شعر مذهبی و آیینی، بخش عمده‌ای از تاریخچة شعر پارسی از سبک خراسانی تا شعر نو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ با این حال شکل‌گیری گفتمان مخصوص آیینی به عهد صفویه و تمرکز بر گونة ادبی مذهبی سرایی برمی­گردد. در منطقة سیستان و بلوچستان که تعداد بی‌شماری از شیعیان را در خود جای داده است، شعر آیینی به شدت مورد استقبال قرار گرفته است....

متن کامل

مرثیه سرایی در شعر معاصر (1300-1357)

یکی از گونه های ادبی جهان ادبیات غنایی است که بیان کننده عواطف و احساسات شاعر است. مرثیه گونه ای از ادبیات غنایی است که شاعر به وسیله آن از عواطف و احساسات خود نسبت به از دست دادن امور مطلوبش سخن می گوید. مرثیه از جمله اشعاری است که جنبه عاطفی در آن قوی تر و برجسته تر است و از این لحاظ مورد توجه است. در این پزوهش 5 دمفاهیم انتزاعی 4- مرثیه مذهبی 5- مرثیه درباری. البته مرثیه در شعر معاصر نسبت به...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023